لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا .

لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا

فيلتر هوا

فيلتر هوا

 

فيلتر هواي خودرو هم به مانند ساير اجزاي موتور داراي اهميت فراوانيست و وجودش براي خودرو الزاميست و همانطور كه از اسمش پيداست نقش فيلتراسيون هوا را برعهده دارد. فيلتر هوا در حقيقت وسيله ايست كه بر سر راه هواي ورودي به موتور خودرو قرار مي گيرد و ذزات ناخالص موجود در اين هواي ورودي را به خود جذب مي كتد و همچنين وظيفه كنترل ميزان هواي ورودي به موتور را بر عهده دارد. اما در ادامه با نقش ها و چگونگي عملكرد فيلتر هواي خودرو و ارتباطش با ساير اجزاي خودرو را بررسي مي نماييم.

فيلتر هواي خودرو و موتور ماشين

ذرات آلاينده بسيار زيادي درون هوا هستند كه مي توانند به خيلي از اجزاي موتور آسيب برسانند و آنها را دچار فرسايش نمايند. سوپاپ ها، ياتاقان ها، رينگ هاي پيستون و همچنين بدنه سيلندرها از قطعاتي هستند كه به راحتي مورد فرسايش قرار مي گيرند. اين ذراتي كه باعث آسيب به موتور مي شوند عبارتند از گرد و غبار موجود در هوا، دوده، گرده، رطوبت و خيلي از ذرات مضر ديگر. فيلتر هواي خودرو هم همين وظيفه را دارد يعني از ورود اين ذرات به داخل موتور و اجزاي آن جلوگيري به عمل مي آورد.

ارتباط فيلتر هواي خودرو و مصرف بنزين و سوخت

يكي از نكاتي كه متخصصين خودرو و همچنين تعميركاران همواره به آن اشاره مي كنند مصرف بالاي بنزين در صورت استفاده از فيلتر هواي كثيف مي باشد. و حتي به دليل قيمت بالاي سوخت خودرو ، از نظر اقتصادي، تعويض فيلتر هواي خودرو بسيار به صرفه مي باشد ضمن اينكه از برزو آسيب به خودرو هم جلوگيري مي شود. در صورت كثيف بودن فيلتر هوا و شرايط نامساعد آن، ميزان مصرف سوخت هم افزايش مي يابد و باعث افزايش شاخص هاي آلايندگي در محيط زيست خواهد شد. و در حقيقت با تعويض فيلتر هوا خودرو مي توانيد به كاهش مصرف سوخت خودرو كمك كنيد.

 

چيزي كه مشخص و با توجه به جنس فيلتر هواي خودرو، داراي عمر محدودي مي باشد و با توجه به ميزان استفاده از خودرو و ميزان رانندگي با آن تعيين مي شود. طبق استانداردهاي گفته شده عمر مفيد يك فيلتر هوا بين 3 تا 5 هزار كيلومتر كاركرد مي باشد. همچنين بايد دقت داشت كه بكار بردن فيلتر هواي نامرغوب باعث صدمه ديدن موتور و همچنين افزايش مصرف سوخت خواهد شد.

همچنين محل جايگيري و استقرار فيلتر هواي ماشين، در خودروهاي مختلف متفاوت مي باشد و در صورتي كه به درستي در جايگاهش قرار نگيرد، هواي لازم بجاي عبور از فيلتر هوا، از ميان درز ها عبور مي كند و فيلتراسيون به خوبي انجام نخواهد شد و مي تواند صدماتي را به موتور وارد نمايد.

هر فيلتر هوايي داراي ظرفيتي است و منظور از ظرفيت فيلتر هوا ، ميزان گرد و غبار و آلاينده هاييست كه مي تواند جذب نمايد و در خود نگه دارد. و مشخصا با پر شدن ظرفيت آن بايد تعويض شود. براي فيلترهاي كاغذي ظرفيت در نظر گرفته شده 5000 كيلومتر مي باشد.

يكي ديگر از اصطلاحات مربوط به فيلتر هوا ، هوادهي فيلتر هوا مي باشد و به مهناي حجم هواييست كه در واحد سطح در واحد زمان از فيلتر عبور مي كند. مثلا يك فيلتر هواي خوب داراي هوادهي 319 فوت در دقيقه مي باشد. و نكته اي كه در همين مورد بايد ذكر نمود، هوادهي بالاست كه در اين صورت، مقاومت فيلتر در برابر عبور هوا پايين است. و در صورت هوادهي بالا، موتور نيروي كمتري را براي مكش هوا لازم دارد و باعث افزايش راندمان خودرو مي شود.

توصيه مي شود تا با تعويض به موقع فيلتر هوا راندمان موتور را بالا ببريد وو حتي با تميز كردن فيلتر هم تنها قادر به تميز كردن آن نسبت به گرد و غباري كه رويش نشسته هستيد و نمي توانيد ذراتي كه با بافت فيلتر تركيب شده ان را جداسازي نماييد.

 براي مشاهده انواع فيلتر هوا و قيمت آن‌ها، مي‌توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۸:۰۵ توسط:تاپيك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :