لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا .

لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا

آيا مكمل سوخت و روغن براي موتور مفيد هست يا مضر؟

آيا مكمل سوخت و روغن براي موتور مفيد هست يا مضر؟

 

شايد شما هم تا كنون مطالب زيادي درباره انواع مكمل هاي بنزين و روغن شنيده و حتي اين گونه كالاها را در ويترين جايگاه هاي سوخت گيري ديده باشيد. اين فراورده ها كه محصولات نفتي به شمار مي آيند، توسط انواع و اقسام شركت هاي نفتي  از شركت هاي معتبر و صاحب نام گرفته تا شركت هايي كه نام شان را تا به حال نشنيده ايم توليد و به بازار عرضه مي شوند. وجه اشتراك تمام اين مواداين است كه فروشنده ادعا مي كند با مصرف آن ها،خودرو جان تازه اي خواهد گرفت، مصرف سوخت كاهش خواهد يافت و قس علي هذا. بنا بر پيشنهاد خوانندگان، در اين مطلب سعي خواهيم كرد شما را با سازوكار عملكرد اين مواد آشنا كنيم تا بهتر بتوانيد درباره خريد يا عدم خريد آن ها تصميم بگيريد    .

 

مكمل هاي سوخت

 

مكمل هاي سوخت تقريبا در همه جايگاه هاي سوخت كشور عرضه مي شوند اما همواره در مورد بي فايده و حتي مضر بودن آن ها حرف و حديث هايي مطرح است. با بررسي هاي انجام شده مكمل هاي بنزين كه به شكل هاي محلول و قرص در جايگاه هاي عرضه فرآورده هاي نفتي به فروش مي رسند، اغلب غير استاندارد بوده و به موتور خودروها صدمه وارد مي كنند. بنابر اظهارات مسوولان سازمان استاندارد ايران، استاندارد ملي مكمل هاي بنزين به منظور كنترل كيفيت جامع آن ها در دست بررسي بوده و تاكنون پروانه كاربرد علامت استاندارد براي هيچ كدام از مكمل هاي بنزين صادر نشده است. نتيجه آزمايش ها حاكي از بي تاثير بودن اين گونه مكمل ها بر بنزين بوده و توصيه مي شود رانندگان وسايل نقليه از خريد مكمل هاي سوخت خودداري كنند.از سوي ديگر شركت هاي توليد كننده اين گونه مكمل ها مدعي اند كه اين مواد در حالي كه روا نكنندگي و بازدهي سوخت را بالا مي برند، آلودگي هاي ناشي از سوخت را كاهش مي دهند.

توليدگان اين محصولات، مزاياي اصلي مكمل هاي سوخت را چنين بر مي شمارند:

 

 

افزايش بهره وري در احتراق و كاهش مصرف سوخت و در نتيجه صرفه جويي در هزينه افزايش روا نكنندگي سوخت جلوگيري از يخ زدن سوخت در دماهاي پايين بهبود ساختار سوخت رساني و درنتيجه افزايش نيرو و كاهش انتشار آلودگي اين شركت ها در كنار اين مزايا، فوايد ديگري را هم براي محصولات شان قائل هستند، مثل افزايش عمر موتور، افزايش پايداري سوخت، جدا شدن رسوبات و مواد زائد و روان كاري اجزاي متحرك در سيستم سوخت رساني و موتور. آيا موارد كاربرد مكمل هاي سوخت به خودرو ها محدود ميشود؟ بايد در جواب گفت كه هر وسيله مصرف كننده سوخت هاي مشتق از نفت مي تواند از مكمل مخصوص خود استفاده كند. از سيستم هاي تك سيلندر تا موتور هاي چندسيلندر صنعتي كه مخصوص كارهاي سنگين هستند و از موتور خودرو هاي سواري تا موتور زيردريايي ها، مي توانند مصرف كننده اين مواد باشند.

 

 

مكمل ها مسافت پيموده شده به ازاي هر ليتر بنزين را ارتقا مي دهند و به فرايند احتراق شتاب مي بخشند كه اين كاركرد سبب سرعت بيش تر و عملكرد نرم تر موتور خودرو مي شود. با اين وجود با مصرف مكمل ها، نظير هر سوخت ديگري، انتشار آلودگي به محيط همچنان باقي است و شركت هاي توليد كننده در مورد سازگاري با طبيعت مثل ديگر ويژگي هاي محصولات شان اغراق مي كنند؛ مثلا ادعا مي كنند كه محصول شان در كاهش هيدروكربن و مونوكسيدكربن دود خروجي بسيار موثر است، كوبش هاي موتور را كم مي كند، پايداري سوخت را افزايش مي دهد و مسافت پيموده شده را هشت تا 12درصد به ازاي هر ليتر بنزين ارتقا مي دهد.در سوي ديگر ادعا مي شود كه مكمل ها گمراه كننده و براي طبيعت مضرند. در حقيقت اثر استفاده از اين مواد در كاهش هيدروكربن و مونوكسيدكربن خروجي از اگزوز طي آزمايش ها ثابت شده است ولي اگر اين مواد در خارج از باك مثلا روي زمين ريخته شوند براي محيط زيست و سلامتي انسان، خصوصا كودكان و زنان باردار، خطرسازخواهند بود.

 

 

شايد بتوان مكمل ها را به انواع عمده مكمل هاي بنزين بدون سرب، افزايش دهنده عدد اكتان، شوينده انژكتور يا كاربراتور و دسته اي كه هر دو كاربرد افزايش اكتان و تميزكنندگي سيستم سوخت رسان را يك جا دارند، دسته بندي كرد.برخي متخصصان معتقدند كه غيراز مكمل هاي بنزين بدون سرب كه ويژه خودروهاي قديمي هستند و مكمل هاي اكتان بالا براي خودروهاي جديد، بقيه انواع مكمل يا بي فايده و نوعي سوءاستفاده از مشتري هستند و يا اگر كاركردي هم داشته باشند از نظر اقتصادي و فني سودي در پي ندارند.ولي چرا عدد اكتان و افزايش آن مهم است؟ عدداكتان، يك درجه بندي براي سنجش مقاومت سوخت در برابر پيش سوزي است. به زبان ساده، هر چه عدد اكتان يك سوخت بيش تر باشد، آن سوخت در مقابل پديده احتراق مخرب مقاوم تر خواهد بود. در خودروهاي قديمي هنگامي كه سوخت مصرفي، اكتاني كم تر از مقدار لازم داشته باشد، هنگام شتاب گيري صداي تقه يا كوبش شنيده مي شود كه اين كوبش ها شديدا به موتور خودرو آسيب مي رساند. وقتي خودرو به مناطق كم ارتفاع نظير سواحل دريا مي رود، اين صدا افزايش مي يابد كه دليل آن تاثير ارتفاع بر كاهش اكتان سوخت است.

 

 

مكمل روغن  

 

 

اين مواد از اكسيده شدن و غليظ شدن روغن موتور،حتي در توقف و حركت هاي بسيار شديد كه باعث افزايش درجه حرارت در شرايط حركت مي شوند جلوگيري مي كند. از جمله معروف ترين و قديمي ترين اين دست مكمل ها مي توان به مكمل روغن اس تي پي (STP)  اشاره كرد.

 

 

از مزاياي استفاده از مكمل هاي روغن استانداردمي توان به پيشگيري از كاهش حجم روغن، پيشگيري از اكسيداسيون روغن، جلوگيري از تشكيل رسوبات سخت در موتور، محافظت در برابر زنگ زدگي و خوردگي، ارايه قدرت و عملكرد بهتر موتور، كاهش مصرف سوخت و كاهش آلاينده هاي اگزوز اشاره كرد. امروزه و با پيشرفت فناوري، پژوهشگران يك شركت نانوفن آوري در ايران موفق به توليد نوعي مكمل روغن موتور بر پايه “نانو الماس ” شدند كه توليد آن تاكنون در انحصار دو كشور آمريكا و روسيه بوده است. “نانو اويل ” كه به عنوان مكمل به روغن موتور خودرو افزوده مي شود از نانو ذرات با پايه كربن در اندازه هاي چهار تا شش نانومتر تشكيل شده است. به علت قابليت بالاي جذب “نانو اويل “، سازوكار عملكرد اين محصول به گونه اي است كه اتصال مولكولي محكمي با روغن برقرار كرده و به دليل ابعاد بسيار ريز، در شكاف هاي بسيار باريك و در سطح فلزات نفوذ مي كند و با فلزات نيز در سطح مولكولي واكنش مي دهد. تصحيح عيوب سطحي و جزئي روي فلزات، بهبود هندسه ميكروني سطح فلزات و اضافه كردن خاصيت روان سازي با توجه به شكل گرد ذرات آن از ويژگي هاي اين محصول است. هر بسته از اين محصول به عنوان مكمل به چهار ليتر روغن اضافه مي شود و استفاده از آن ميزان استهلاك موتورها را كاهش داده است.

 

 

مكمل جلوگيري از روغن سوزي(ضد دود)

 

 

براي مثال ضد دود Wynn’s يك محصول مكمل قابل حل در روغن براي كاهش دود خروجي حاصل از سوختن روغن طراحي شده است.

 

 

 سايت تاپيك كالا انواع مكمل هاي ضد دود مانند مكمل ضد دود ورث ، گانك، وينز ،كاسپين و.... را براي فروش با قيمت مناسب و كيفيت بالا در اختيار شما عزيزان قرار داده است .

 

 

خواص


كاهنده دود خروجي حاصل از سوخت روغن مي باشد.


موجب بهبود خواص ويسكوزيته روغن در دماي بالاي روغن مي شود.

 

فواصل بين اجزاي فرسوده موتور را آب بندي (درزگيري) مي كند.

 

تركيب (فشرده سازي) و عملكرد موتور را بهتر مي كند.

 

صداي موتور را كاهش مي دهد.

 

يك لايه و فيلم روغني محافظ قوي را در شرايط دماي بالا تضمين مي كند.

 

سازگار با همه روغن هاي معدني، سنتتيك و روغن هاي فصلي و چند منظوره مي باشد.

 

به مبدل هاي كاتاليزوري آسيب نمي رساند.

 

كاربرد

 

در موتورهاي بنزيني، ديزلي و موتورهايي كه با گاز مايع كار مي كنند.

 

براي اتومبيل هايي‏كه به دليل روغن سوزي با دود خروجي آبي يا خاكستري شديد مواجه هستند.

 

تاثير ويژه اي بر موتورهايي كه اجزا آن ها دچار فرسايش شده اند دارند.

 

همچنين به عنوان يك عامل پيش‏گيري كننده در شرايط خاص مانند عملكرد در دماي بالا و بار زياد مورد استفاده قرار مي گيرد

 

 براي مشاهده انواع مكمل ضد دود، مكمل سوخت و قيمت آن‌ها، مي‌توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۲۴:۳۲ توسط:تاپيك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :