لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا .

لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا

نخ پنچري چيست؟روش هاي ساده براي رفع پنچري تاير خودرو چيست؟

نخ پنچري چيست؟ روش هاي ساده براي رفع پنچري تاير خودرو چيست؟

 

پنچري خودرو يكي از ساده‌ترين مشكلاتي است كه هر لحظه و هر جا مي‌تواند گريبان گير راننده خودرو شود و از اين رو آمادگي براي مواجهه با اين مشكل ساده، اما اساسي يكي از مهم‌ترين اصول در تملك يك خودرو است.

شايد جالب باشد كه بدانيد كلمه پنچر ريشه در زبان لاتين دارد كه بعد‌ها در زبان انگليسي به پانكچربه معناي سوراخ كردن و در فارسي به پنچر بدل شد.

پنچري خودرو يكي از ساده‌ترين مشكلاتي است كه هر لحظه و هر جا مي‌تواند گريبان گير راننده خودرو شود و از اين رو آمادگي براي مواجهه با اين مشكل ساده، اما اساسي يكي از مهم‌ترين اصول در تملك يك خودرو است.

 

دسته بندي پنچري

 

به واسطه نوع تاير و محل سوراخ شدگي مي‌توان پنچري را دسته بندي كرد. تاير‌ها به دو نوع كلي تيوب دار و بدون تيوب يا تيوبلِس تقسيم بندي مي‌شوند كه به واسطه اين تقسيم بندي شكل طراحي و عملكرد ان‌ها كمي با هم متفاوت است.

در تاير‌هاي تيوب دار سوراخ شدن تاير تا زماني كه به تيوب آسيبي نرساند مشكلي به وجود نمي‌آورد، اما به محض سوراخ شدن تيوب و خارج شدن باد از آن كه موجب فرو نشستن تاير مي‌شود مي‌تواند عواقب بدتري به همراه داشته باشد. در اين حالت اگر با خودرو يا موتورسيكلت پنچر مجهز به تاير‌هاي تيوب دار، به ناگه شتابگيري يا ترمز گيري كنيد ممكن است تيوب در تاير چرخيده و از ناحيه ولو (Valve) دچار پارگي شود. در اين صورت جز تعويض كردن تاير هيچ راه حل ديگري باقي نمي‌ماند. به منظور پيشگيري از بروز اين مشكل بهتر است به هنگام پنچري با تاير‌هاي تيوب دار، تا جاي ممكن از حركت خودداري كنيد يا در صورت لزوم به حركت، به آرامي حركت و يا ترمز كنيد.

 

پنچرگيري تاير‌هاي تيوب دار نيازمند باز شدن تاير و خروج تيوب از داخل آن و همچنين اعمال پنچرگيري از طريق چسب مخصوص يا دستگاه‌هاي حرارتي ويژه اين كار در آپاراتي‌ها است و اين بدان معناست كه در صورت پنچر كردن تاير تيوب دار بهتر است از اتلاف وقت خودداري كرده و بالا فاصله تاير زاپاس را جايگزين كنيد.

 

اما در تاير‌هاي تيوبلس طراحي به گونه‌اي است كه ديواره و كف تاير همگي ضخيم‌تر طراحي شده و وظيفه نگهداشتن هوا درون تاير را بر عهده دارند. از اين رو هرگونه سوراخي كه از هرجاي ديواره عبور كند منجر به خروج هوا و پنچري تاير مي‌شود. دقت داشته باشيد كه حركت با تاير پنچر از هر نوع كه باشد به ديواره تاير فشار زيادي آورده و رينگ مي‌تواند به سرعت تاير را پاره كند. اين اتفاق در تاير‌هاي تيوبلس به دليل داشتن ديواره محكم‌تر سريع‌تر اتفاق مي‌افتد و از آنجايي كه كل تاير وظيفه نگهداشتن هوا درون خود را برعهده دارد پارگي جداره آن به معناي بلااستفاده شدن تاير است.

 

اما تاير‌هاي تيوبلس يك مزيت بسيار بزرگ در مقايسه با نمونه‌هاي سنتي تيوب دار دارند و آن هم امكان پنچرگيري ساده و سريع با استفاده از كيت پنچرگيري قابل حمل است كه با قيمت بسيار پايين به سادگي قابل خريداري و استفاده است و از اين رو به همراه داشتن آن در هر خودرو يك الزام است.

 

اين كيت‌ها شامل دو ابزار نوك تيز و چند رشته الياف قطور نخي آغشته به چسب مخصوص است. نحوه كار با اين كيت پنچرگيري به اين صورت است كه ابتدا با بيرون كشيدن قطعه‌اي كه موجب پنچري شده است و پيش از خروج كامل باد از تاير (يا باد كردن مجدد تاير پيش از استفاده از كيت) يكي از اين ابزار نوك تيز كه داراي نوك تيز و بسيار زبر است را به منظور پاكسازي و گشاد كردن محل پنچر شدگي به داخل سوراخ فرو مي‌كنند و با حركت رفت و برگشتي ديواره محل سوراخ شده را از هرگونه آلودگي پاك مي‌سازند.

 

سپس بلافاصله درحالي كه باد هنوز با فشار از سوراخ به بيرون رانده مي‌شود وابسته به ابعاد سوراخ يك تا دو نخ پنچري قطور آغشته به چسب را درست از وسط در شكاف نوك تيز ابزار ديگر جايگذاري مي‌كنند. سپس نوك تيز ابزار نگهدارنده الياف را با فشار زياد تا و اندازه‌اي (وابسته به نوع و ضخامت تاير) كه حدود ۲ تا ۳ سانتي متر از دو سر الياف از تاير بيرون بماند داخل تاير فرو مي‌كنند.

 

شدت اصطحكاك و كوچك بودن سوراخ باعث مي‌شود كه هنگام بيرون كشيدن ابزار از درون سوراخ، الياف‌هاي آغشته به چسب در سوراخ جا مانده و ابزار به تنهايي از سوراخ خارج شود.

 

درصورتي كه اين عمل با دقت و بر اساس ويژگي‌هاي سوراخ نظير زاويه، ابعاد و عمق انجام گرفته باشد به محض بيرون كشيدن ابزار و جايگذاري الياف درون سوراخ پنچري بلافاصله رفع شده و نشتي باد بند مي‌آيد. سپس مقدار اضافه و بيرون زده الياف را تا همسطح شدن ان با سطح تاير با سيم چين يا قيچي قطع مي‌كنند و تاير بلافاصله آماده باد شدن و استفاده مجدد است.

 

انجام صحيح اين كار كمي تمرين و تجربه مي‌طلبد. از اين رو درصورت عدم رضايت از نحوه پنچرگيري مي‌توانيد بلافاصله با كمك انبردست الياف را از تاير خارج كرد و با تكرار فرايند به نتيجه مطلوب تري رسيد.

 

توجه داشته باشيد كه اين نحوه پنچرگيري ويژه سوراخ در كف تاير (محل برخورد تاير با زمين) است و درصورت سوراخ شدن تاير از ناحيه ديواره، پنچرگيري با كمك دستگاه‌هاي حرارتي و ترميم لاستيكي صورت مي‌گيرد كه به جوش دادن تاير معروف است و وابسته به شدت و ميزان گسستگي ديواره نه تنها دوام نهايي تاير ترميم شده ممكن است تحت تاثير قرار بگيرد بلكه ممكن است به دليل اضافه شدن چند گرم لاستيك به يك قسمت، پس از نصب تاير در رينگ نياز به بالانس كردن كل چرخ باشد.

 

پنچر شدن با تاير تيوبلس روش ترميمي بسيار ساده و ارزان قيمت دارد. كافي است كه كيت ارزان قيمت پنچرگيري را با خود به همراه داشته باشيد و كار كردن با آن را چند بار تمرين كنيد.

 

 براي مشاهده انواع نخ پنچري و قيمت آن‌ها، مي‌توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۲۲:۵۵ توسط:تاپيك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :