لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا .

لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا

شمع خودرو چيست و چه وظيفه اي را در موتور خودرو دارد؟

شمع خودرو چيست و چه وظيفه اي را در موتور خودرو دارد؟

 

يكي از قطعات اصلي موتور هر خودرو، شمع هاي آن مي باشد كه وظيفه جرقه زني و به نوعي روشن نمودن خودرو را دارد. شمع خودرو يك قطعه مهم در موتور خودروهاي سوختي محسوب مي گردد و بدون كاركرد صحيح شمع ها، خودرو ها قادر به حركت نخواهند بود. در اين مطلب قصد داريم در رابطه با شمع خودرو مطالبي را ارائه كرده و به بررسي اين قطعه حياتي در موتور خودرو بپردازيم.

 

شمع خودرو چيست؟

 

شمع خودرو قطعه اي متشكل ازالكترود ، عايق چيني، واشرها و غيره مي باشد كه در بالاي محفظه احتراق و سيلندر خودرو قرار گرفته و از يك طرف جريان ولتاژ بالاي برق را گرفته و از طرف ديگر با ايجاد جرقه زني در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزين و در نتيجه ايجاد نيروي لازم براي حركت خودرو مي گردد. در حقيقت شمع خودرو وظيفه انفجار در محفظه احتراق و حركت دادن سيلندرها به سمت پايين را دارند. با پاشش سوخت توسط انژكتور به درون سيلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه ايجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق مي گردد.

اگر شمع خودرو نتواند در زمان درست جرقه زني نمايد و يا به طور كلي جرقه زني نكند، در نتيجه بنزين فشرده شده در محفظه احتراق به به خوبي انفجار نيافته و در نتيجه سيلندرها به حركت در نخواهند امد. از اين رو وظيفه اين قطعه در موتور خودرو بسيار مهم بوده و بايد نسبت به نگهداري آن اقدامات لازمه را انجام دهيم.

 

انواع شمع خودرو

 

شمع هاي خودرو همه به يك گونه طراحي نشده اند و داراي انواع گوناگوني مي باشند كه هر كدام براي نوعي از موتور خودرو ساخته شده اند. دسته بندي شمع خودرو به صورت ذيل مي باشد.

 

شمع سرد: كه براي عملكرد در موتورهاي با دماي بالا طراحي شده اند و داراي پايه هاي كوتاه مي باشند تا سريعا بتوانند گرماي ايجاد شده در اثر جرقه زني را كاهش دهند.

شمع گرم: كه براي عملكرد در موتورهاي با دماي پايين طراحي شده اند و داراي پايه هاي بلندتري مي باشند تا گرماي خود را ديرتر از دست داده و در نتيجه بتوانند رسوبات باقي مانده حاصل از احتراق را در روي خود شمع بسوزانند.

شمع نيكلي: كه جنس الكترودهاي آن از آلياژ نيكل مي باشد و داراي طول عمر كوتاهي مي باشند.

شمع پلاتينيومي: كه جنس الكترود هاي آن از آلياژ پلاتينيوم بوده و داراي طول عمر بسيار بالايي هستند. اينگونه شمع ها توانايي تحمل دمايي تا ۲۵۰۰ درجه سانتيگراد را داشته و قادرند تا ۵۰ هزار كيلومتر كاركرد مفيد داشته باشند.

شمع ايريديومي: اينگونه از شمع خودرو نيز كه الكترود مثبت آن از جنس ايريديوم مي باشد و داراي طول عمر بالاتري نسبت به شمع هاي پلاتينيومي مي باشند.

شمع هاي چند الكترودي: اين گونه از شمع خودرو از چند الكترود منفي برخوردار مي باشد كه باعث طول عمر بسيار بالاتر مي گردد. به علت اينكه هربار جرقه زني باعث خوردگي قطب منفي مي گردد، هر الكترود پس از خورده شدن، جاي خود را با الكترود نزديكتر به قطب مثبت عوض كرده و در نتيجه طول عمر بالاتري براي شمع خودرو ايجاد مي نمايند.

 

عيب يابي شمع خودرو

 

همانطور كه ديديم هر شمع داراي يك طول عمر خاص مي باشد كه پس از طي اين مدت زمان بايد نسبت به تعويض آن اقدام نمود. اما گاهي به دليل ازدياد رسوبات حاصل از احتراق در سر الكترودها و كثيف شدن آن و يا جرقه زني نادرست و از بين رفتن الكترودها، نياز به تعويض شمع خودرو پيش از طي كردن طول عمر استاندارد خواهد بود. در اين مواقع خودرو به خوبي كار نخواهد كرد و به نوعي دچار بدسوزي مي گردد. درست كار نكردن يكي از شمع ها باعث مي شود كه سيلندر مربوطه سوخت را بطور ناقص بسوزاند و در نتيجه باعث افزايش آلايندگي و در نتيجه صدمه به قطعات موتور گردد.

 

شمع هاي پلاتينيوم

 

جنس آلياژ اين شمع ها از فلز پلاتينيوم ساخته شده است كه مقاومت حرارتي در حدود ۸۰۰ درجه سانتيگراد دارند.

مقاومت حرارتي بالا باعث مي شود در دماي زياد و دور موتور بالا افت ولتاژ جرقه در سر شمع ها اتفاق نيافتد و كيفيت جرقه ثابت باقي بماند،اين حد از مقاومت حرارتي باعت مي شود تا اين شمع ها با توجه به كيفيت بنزين مصرفي در كشور ما تا حدود ۴۰٫۰۰۰ كيلومتر عمر مفيد داشته باشند.

 

شمع هاي ايريديوم 

آلياژ استفاده شده در اين شمع ها فلز ايريديوم است كه مقاومت حرارتي آن ۱۲۰۰ درجه سانتيگراد است .

در اين شمع ها علاوه بر الكترود مثبت كه سوزني شكل و با آلياژ ايريديوم است، الكترود منفي هم داراي نقطه پلاتين است كه باعث بوجود آمدن بالاترين و دقيق ترين حد جرقه در بين شمع هاي حرفه اي مي شود .

اين شمع ها نيز با توجه به سوخت مصرفي عمرمفيد ۶۰٫۰۰۰ كيلومتري دارند و در صورتي كه از مكمل اكتان در سوخت استفاده شود طبيعتا اين طول عمر افزايش پيدا مي كند.

 

فوايد شمع هاي سوزني

عدم خام سوزي سوخت تاثير بسزايي در مقرون بصرفه بودن شمع هاي سوزني از لحاظ اقتصادي مي گذارد كاهش مراجعه به تعميرگاه، صرفه جويي در وقت و هزينه، سلامت و طول عمر بيشتر قطعات موتور نتيجه استفاده از اين نوع شمع ها براي خودرو شما مي باشد.

 

براي مشاهده انواع شمع خودرو و قيمت آن‌ها، مي‌توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۳۲:۲۳ توسط:تاپيك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :