لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا .

لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا

فيلتر روغن

فيلتر روغن چيست و چه وظيفه اي دارد؟

 

وظيفه فيلتر روغن نيز مانند فيلتر هوا اين است كه بايد ناخالصي هاي روغن موتور و براده هاي فلزي كه از موتور جدا مي شوند را بگيرد و مانع ورود آن ها به موتور خودرو شود. بعبارتي ديگر فيلتر روغن ،روغن موتور را از تمام ذرات ناخالصي كه براي موتور مضر است، پاكسازي مي كند و نقش مهمي در سالم ماندن موتور و نيز پيستون ها و سيلندرها ايفا مي كند.

 

نحوه عملكرد فيلتر روغن در موتور خودرو چگونه است؟

 

موتور به وسيله پمپ تعبيه شده در آن، روغن را به مخزني هدايت مي‌كند كه فيلتر در آن قرار گرفته است. روغن از طريق سوراخ هايي كه در بالاي آن تعبيه شده وارد فيلتر و بخش پاك كنندگي خواهد شد.

در پشت سوارخ‌هاي متعدد روي فيلتر يك دريچه ايمني نيز وجود دارد كه مانع از ورود آلودگي‌هاي خارجي مي‌شود.اين دريچه با فشار روغن كنار رفته و سپس بسته خواهد شد.

روغن كه از سوراخ‌هاي بالايي وارد شد، از دريچه ايمني گذر كرد به قسمت اصلي فيلتر مي‌رسد كه از جنس سلولوزي يا الياف مصنوعي است.روغن در اين فيلتر‌ها كاملا تميز و آلودگي احتمالي آنها از بين مي‌رود سپس از طريق سوراخ‌هاي متعدد تعبيه شده در مركز به استوانه مياني وارد مي‌شود. روغن‌هاي انباشته شده در اين قسمت با فشار از قسمت بالايي فيلتر كه بخش خروجي نام دارد به سمت موتور حركت خواهد كرد.

 

ضرر هايي وارده در صورت عدم به موقع تعويض روغن چيست؟

 

تعويض نكردن به موقع فيلتر روغن مي‌تواند باعث جرم گرفتن بحش اليافي آن شود به همين سبب روغن از آن به سختي عبور كرده و كمتر به استوانه مركزي مي رسد. در نتيجه اين عمل فشار زيادي به پمپ روغن آمده و احتمال سوختن آن را بيشتر مي‌كند. همچنين فشار روغن در چنين شرايطي بيشتر مي‌شود و به موتور خودرو آسيب خواهد رساند.

براي جلوگيري از آسيب رسيدن به موتور در چنين شرايطي، يك واشر يا سوپاپ اطمينان طراحي شده است كه در زمان بالا بودن فشار باز شده و روغن را بدون فيلتر شده به موتور خودرو مي‌فرستد. اين واشر اگر دچار مشكل شود مي‌تواند آسيب‌هاي جبران ناپذيري به شما وارد كند.

روغن از داخل فيلتر روغن به موتور پمپاژ مي شود و اگر كثيف و آلوده باشد نمي تواند روغن را به مقدار كافي و راحت از خود عبور دهد و در دورهاي بالا، روغن به موتور نمي رسد و استهلاك موتور در دورهاي بالا به شدت بالا مي رود و بعد از مدت كوتاهي ضريب كمپرس موتور به دليل خوردگي پيستون ها كم مي شود و در نهايت موتور مي سوزد.

برخي افراد در تعويض درست و اصولي فيلتر روغن بي توجهي مي كنند. اين افراد از فيلتر‌هاي با كيفيت پايين استفاده ميكنند.

اين كار باعث ميشود فيلتر نتواند عمل تصويه را به خوبي انجام دهد و در نتيجه آسيب هاي جدي به موتور خودرو وارد شود. با تعويض به موقع و استفاده از فيلترهاي با كيفيت مي توان در هزينه نگهداري و تعمير موتور صرفه جويي نمود.

 

براي مشاهده انواع فيلتر روغن و قيمت آن‌ها،

مي‌توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۴۸:۵۰ توسط:تاپيك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :