لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا .

لوازم يدكي خودرو تاپيك كالا

روغن موتور

روغن موتور و فوايد آن


وغن موتور خودرو وظيفه خنك‌كاري و روان‌كاري پيشرانه را در شرايط كاري گوناگون برعهده دارد و نقش مهمي در افزايش طول عمر پيشرانه و پيشگيري از معيوب‌‌شدن آن انجام مي‌دهد. در اين مقاله، انواع روغن موتور، فوايد و نحوه تعويض روغن موتور و موارد مرتبط با آن را بررسي مي‌كنيم.

هر زمان كه پيشرانه خودرو شما فعال و روشن باشد، محصولات جانبي حاصل از احتراق، شروع به آلوده‌كردن روغن موتور مي‌كنند. اگر اين آلودگي‌ها جمع شوند، مي‌توانند به‌صورت لجن‌ و رسوبات در قسمت‌هايي از پيشرانه كه تميز‌كردن آن‌ها دشوار است، ته‌نشين شوند. استفاده از روغن موتور بي‌كيفيت يا غفلت از تعويض روغن موتور در فواصل منظم نيز منجر به تشكيل اين لجن‌هاي چسبنده مي‌شود.

اگر اجزاي داخل پيشرانه و مسيرهاي حركت روغن در آن آلوده باشد، عملكرد، كارايي و همچنين مصرف سوخت خودرو ممكن است تحت‌تأثير قرار گيرد. علاوه بر اين، رسوبات چسبنده گرماي داخل پيشرانه را به دام مي‌اندازد كه باعث ناكارآمدي مي‌شود و بار اضافي را بر پيشرانه مي‌افزايد.

روغن موتور چيست؟

هر روغن موتور از دو جزء متمايز تشكيل شده است: جزء اول پايه اصلي روغن و جزء دوم افزودني‌هايي است كه به تركيب اصلي اضافه مي‌شود تا محصول نهايي حاصل شود. تفاوت اصلي روغن موتورهاي معمولي و سنتتيك در تركيب پايه آن‌ها است. تركيب پايه در روغن موتورهاي معمولي از نفت خام به‌دست مي‌آيد؛ درصورتي كه تركيب پايه روغن‌هاي سنتتيك را تركيبات شيميايي ساخت بشر تشكيل مي‌دهد. اين نحوه ساخت كاملا متفاوت باعث ايجاد خواص برتر در روغن‌هاي سنتتيك شده است.

ازلحاظ گران‌روي، روغن‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

روغن تك‌درجه‌اي (Monogreade)

روغن چند‌درجه‌اي (Multigrade)

 

انواع روغن موتور

  1. روغن مينرال يا معدني
  2. روغن سنتتيك يا مصنوعي
  3. روغن نيمه‌سنتتيك يا نيمه‌مصنوعي
  4. روغن مخصوص خودروهاي با كاركرد زياد

فوايد روغن موتور


روغن موتور به‌عنوان يكي از انواع روان‌كارهاي مايع در پيشرانه خودروها شناخته مي‌شود. اين روغن ازطريق سيستم روغن‌كاريِ تعبيه‌شده در پيشرانه به بخش‌هاي حياتي پمپ مي‌شود تا بتواند وظايف خود را به بهترين شكل انجام دهد. مهم‌ترين وظايف و مزاياي استفاده از روغن موتور و سيستم روغن‌كاري در پيشرانه خودروها عبارت‌اند از:

1) به‌حداقل‌رساندن اتلاف قدرت ناشي از اصطكاك ميان قطعات متحرك

2) كاهش ساييدگي و خوردگي سطوح و قطعات

3) خنك‌كاري پيشرانه

4) كاهش ارتعاشات پيشرانه

5) تميزكاري قطعات پيشرانه

6) كمك به آب‌بندي رينگ پيستون به‌منظور جلوگيري از نشت گازهاي درون سيلندر

براي مشاهده انواع روغن موتور و قيمت

آن‌ها،مي‌توانيد به اين سايت مراجعه كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۲ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۹:۱۶ توسط:تاپيك موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :